Historia

En xaneiro de 1984, un grupo de 13 alumnos do Conservatorio, por iniciativa do profesor de violín e viola Manuel Martínez Álvarez-Nava, inician un camiño común co obxectivo de crear unha orquestra de alumnos na que estes poidan formarse na actividade orquestral e gozar do pracer da interpretación dese repertorio. Esta pequena configuración dá o seu concerto inaugural o día 8 de xuño de 1984, dentro do recital de fin de curso dos alumnos do conservatorio como Orquestra de Cámara do Conservatorio Superior de Música de Vigo.

A partir do seguinte curso académico a orquestra establece unha programación de concertos, en base a unha constante renovación do programa e un traballo de ensaios regular. Ademais, márcase varios obxectivos: en primeiro lugar, a progresiva incorporación de novos membros conforme o desenvolvemento da súa formación instrumental permítao. En segundo lugar, a orquestra proponse adquirir protagonismo na vida musical da cidade, programando os seus concertos de modo regular e en datas sinaladas, por exemplo nas festas de Nadal, a festividade de Santa Cecilia, primavera, etc.

Desde esta data e até o ano 1988, a orquestra vai aumentando as súas actividades, totalizando máis de 30 actuacións. Cabe destacar entre elas a celebrada en Salamanca, en maio de 1985 ou o concerto a beneficio da fundación UNICEF, en decembro do mesmo ano, e a primeira actuación no Centro Cultural Caixavigo. Tamén a primeira actuación fose do país, que tivo lugar o 25 de abril de 1986 na localidade portuguesa de Viana do Castelo. Durante o curso 1986-87 a orquestra levou a cabo, organizado polo Departamento de Educación do Concello de Vigo, o primeiro programa “Música na Escola”, que permitiu o achegamento de centos de escolares vigueses á música. Nestas datas, a orquestra utiliza como sede de ensaio o Colexio María Auxiliadora dos P.P. Salesianos. No ano 1988 a orquestra pasa a denominarse Orquestra de Alumnos do Conservatorio de Vigo, e instala a súa sede de ensaio na Casa Laxeiro. Neste momento, incorpóranse xa instrumentistas de Vento, e conta con 25 membros, máis do dobre dos iniciais. Neste ano suma unha ducia de actuacións por toda Galicia, sendo varias delas as primeiras patrocinadas baixo convenio coa Deputación Provincial.

foto1

A partir do ano 1989 a orquestra independízase definitivamente do conservatorio e pasa a denominarse Orquestra Clásica de Vigo. A sede de ensaio pasa a ser o local que a Sociedade Filarmónica de Vigo posúe. Neste ano, a orquestra é seleccionada para participar no 8º Festival Internacional de Orquestras de Mozas, Murcia 89, como orquestra española invitada. Actuou en Murcia e outras localidades da provincia con gran éxito de público e crítica, en concertos transmitidos por Radio Nacional de España-Radio 2. Foi convidada ao 1º Certame de Novos Intérpretes Galegos, organizado polo Concello de Santiago de Compostela. Varios concertos celebrados ese ano foron patrocinados pola Xunta de Galicia. No ano 1990 iníciase a actividade de cursos da orquestra coas leccións maxistrais impartidas polo violinista Gerard Claret, repetidas ao ano seguinte, nas que participou nunha xira de concertos. En 1990 a orquestra programa por primeira vez un concerto con participación vocal ao interpretar, xunto co Coro Clásico de Vigo, a Gloria en Re maior de Antonio Vivaldi. Así mesmo, é convidada os cursos da JONDE (Nova Orquestra Nacional de España) celebrados en Santiago de Compostela. Nos dous anos transcorridos (1988-89) a orquestra leva a cabo preto de 40 concertos máis. En 1991, a Orquestra Clásica dedica gran parte do seu repertorio á conmemoración do bicentenario da morte de W.A. Mozart. Celebra varios concertos monográficos, e colabora tamén no acto organizado polo Foro Musical en recordo ao falecemento do músico universal, organizado o 5 de Decembro dese ano. En xuño celebra un concerto monográfico, pero esta vez dedicado a A. Vivaldi. No ano 1992, o Concello de Pontevedra convida á orquestra a participar nas celebracións do concerto homenaxe no centenario do nacemento de Manuel Quiroga, insigne violinista pontevedrés. En varias ocasións, interpretáronse obras con solistas, sendo estes membros da propia orquestra ou con artistas invitados.

No ano 1993, a orquestra proponse iniciar unha liña de traballo baseada na organización de cursos nos que convida a un profesor de calidade recoñecida para que desenvolva un curso aberto dedicado ao seu instrumento, e ademais colabore como solista coa orquestra. Nesta pauta, levou a cabo o primeiro curso de Técnica e Interpretación de Frauta e Frautín, impartido polo profesor Pierre Dumail, píccolo solista da Orquestra da Ópera de París, co que ademais celebra unha xira de concertos como solista invitado. Esta liña ten continuación este mesmo ano co 1º Curso de Técnica e Interpretación de Clarinete co Catedrático do Real Conservatorio Superior de Música de Madrid, Xusto Sanz Hermida, incluíndo a interpretación do Concerto para Clarinete na maior KW 622 de W.A. Mozart. Até este ano, levan a cabo máis de 125 actuacións, resultado visible do traballo deste colectivo.

Nos anos posteriores, proséguese co traballo de formación dos seus membros levado a cabo até entón, así en 1994 organízase o 2º curso de Técnica e interpretación de frauta e frautín con Pierre Dumail. Outros cursos levados a cabo pola OCV foron: Leccións maxistrais de violín impartidas polo profesor D. Miguel Negrí; curso de interpretación e técnica de violín impartido por D. Joaquín Torre, profesor do Real Conservatorio de Madrid; Curso de técnica e interpretación de Oboe, impartido por D. Juan Carlos Báguena, profesor do Real Conservatorio de Madrid, curso de frauta impartido por Dª. Magdalena Martínez Marco, solista da Orquestra de Citat de Barcelona, curso de técnica e interpretación de trombón impartido por D. Ricardo Caseiro Garrigues, solista da Orquestra Citat de Barcelona; curso de trompa impartido por D. Salvador Navarro Martínez, solista da Orquestra Nacional de España; curso de clarinete con D. Joan E. Lluna, solista da Orquestra de Cadaqués, curso de trompeta con D. Benjamín Moreno, solista da Orquestra da RTVE, etc.

foto1No ano 1997 iníciase a 1ª Edición de Cursos de Especialización Musical (“Enclave en Vigo 97”), destinados a estudantes e profesionais do mundo da música con ampla difusión no ámbito territorial galego, e tamén no territorio español e o Norte de Portugal. A OCV realiza este ciclo durante 4 anos (desde o ano 1997 até o ano 2000). Organiza cursos de moi variada natureza, entre os que destacan: cursos de violín, clarinete, viola, contrabaixo, piano, saxofón, trompeta, frauta, trompa, oboe, trombón, percusión, audición musical, expresión corporal e danza, técnica Alexander, pedagoxía de corda, evolución do intervalo e a afinación, dirección de orquestra e práctica orquestral, música antiga, etc.

No verán de 1999, entre o 1 e o 5 de Xullo a orquestra organiza na localidade de Panxón (Nigrán) un curso de música de cámara, dirección de orquestra e práctica orquestral cos profesores James Ross, David Quiggle, Paola Bonora e Julia Urman. Foi un curso intensivo para o que se utilizaron as instalacións do colexio que o Instituto Social da Mariña ten nesta localidade, e no cal se interpretaron obras como “O soño dunha noite de verán” (F. Mendelshon); “O Entroido Romano” (Berlioz), “Sinfonía nº 39” (Mozart), “Sinfonía nº 9” (4º movemento) (Beethoven), ademais de numerosas obras de música de cámara que os diferentes grupos interpretaron. Foi unha brillante experiencia para profesores e alumnos.

Por outra banda, outra das liñas de actuación desta orquestra xorde no ano 1996, ano no que a OCV realiza na súa cidade os primeiros Concertos Didácticos partindo, por unha banda das experiencias vividas por outras orquestras tanto en España como no estranxeiro, e por outro, da necesidade de iniciar actividades deste tipo nun momento no que a LOGSE atopábase en plena implantación do ensino musical. Nestes primeiros concertos, a orquestra tivo a posibilidade de interpretar o seu programa dentro das actividades para escolares Caixavigo, e contou coa participación e asesoramento do recoñecido pedagogo musical Fernando Palacios na presentación do programa escollido: o conto musical “A Mota de Po” (F. Palacios) e a “Guía para Novos Intérpretes” (B. Britten). A partir desta primeira experiencia, a OCV asume o compromiso de potenciar concertos destas características que teñen continuidade a partir do ano 1998, sendo o ano 2000, cando se dá o paso definitivo coa posta en marcha do proxecto “Música en Movemento” dirixido ao alumnado de 2º ciclo de Educación Primaria. Este proxecto consistiu na interpretación dun conto musical e a participación activa no escenario de nenos de diferentes centros educativos cos que a OCV contraeu un convenio de colaboración. A produción da OCV nese ano con “A Mota de Po”, é solicitada e levada a escena no mes de Abril de 2001 no palacio da Ópera da Coruña pola Orquestra Sinfónica de Galicia. Así mesmo, esta produción vai ser realizada na seguinte tempada pola Orquestra Filarmónica de Gran Canaria e nas orquestras colombianas: Sinfónica de Colombia e Orquestra Sinfónica de Medellín. Posteriormente, a OCV interpretou baixo este proxecto de “Música en Movemento” a obra Peer Gynt na versión de conto curto musical de Carmen Santoja, que foi representada ademais de en Vigo, nas cidades de Ourense e Pontevedra, contando cun público escolar de 5500 nenos e nenas nos concertos didácticos e conseguindo por segundo ano consecutivo un cheo absoluto no teatro-salga de concertos Caixanova no seu “Concerto en Familia” , actividade pensada para que participen os nenos cos seus pais. Outra das obras interpretadas neste ciclo foi “Canta Conosco: Fogueira de Inverno” de Sergei Prokofiév.

foto2Estas actividades ampliáronse coa firma dun convenio co Concello de Vigo, para a realización de concertos destinados tanto ao alumnado de ensino secundario como de público en xeral. No primeiro caso, a orquestra inicia un novo proxecto co nome de “Coa música a outra parte”, convidando nesta ocasión á realización dunha viaxe musical até Brasil aos 1200 espectadores asistentes mediante a interpretación da obra “O Boi sobre o tellado” de Darius Milhaud. Na realización deste concerto, a OCV contou coa colaboración do Centro Galego de Arte Contemporánea e do percusionista brasileiro Sarga Oliveira.
Os “Concertos de Formación de Públicos”, realizáronse en distintos auditorios dos existentes na cidade de Vigo, teatros, paraninfos de institutos, auditorios de asociacións, ” co ánimo de achegar a música a un público en grao sumo variado. O programa interpretado presentouse baixo o epígrafe “A Orquestra e as súas Historias”, comezando nesta ocasión cun programa barroco. A actividade didáctica da OCV, está programada polo seu departamento pedagóxico, formado por profesionais da educación á súa vez, músicos integrantes da orquestra.

Ademais deste tres vertentes, a orquestra participou no festival Internacional de Música de Galicia, interpretando xunto co coro e o ballet de Valencia a zarzuela “A do Feixe de Rosas” de Pablo Sorozábal, no ano 2002, baixo a dirección musical de Roberto Forés.

Na actualidade, segue mantendo a súa liña de concertos así como os seus programas de formación de mozos músicos.